Acorduri semnate pentru centura Bistriței și drumul expres Cluj-Bistrița. ”Cam așa arată România normală”

Acorduri semnate pentru centura Bistriței și drumul expres Cluj-Bistrița. ”Cam așa arată România normală”

La Primăria Bistrița s-au semnat acordurile de colaborare pentru realizarea investițiilor ”Varianta de ocolire Bistrița” și ”Drum expres Cluj – Dej – Bistrița”.

Acordul pentru varianta de ocolire între Primăria Bistrița, Primăria Livezile, Primăria Budacu de Jos, Consiliul Județean Bistrița-Năsăud și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a fost parafat de primarii Ioan Turc, Traian Simionca și Florin Sandu Simionca, președintele CJ Radu Moldovan și Cristina Amărăzeanu, director în cadrul CNAIR.

Acordul între Consilul Județean Bistrița-Năsăud, Primăria Bistrița, Consiliul Județean Cluj și CNAIR pentru drumul expres Cluj – Dej – Bistrița a fost semnat de președintele CJ BN Radu Moldovan, primarul Ioan Turc, vicepreședintele CJ Cluj, Marius Mânzat, și Cristina Amărăzeanu, director în cadrul CNAIR.

La eveniment au participat președintele Camerei Deputaților, liderul PSD Marcel Ciolacu, ministrul Apărării, Vasile Dîncu, ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, vicepreședintele Senatului, Paul Stănescu, alături de Terente Ciui – secretar de stat în Ministerul Economiei, oficialități locale, primari și parlamentari (deputații Diana Morar, Daniel Suciu, Bogdan Ivan, senatorul Ovidiu Florean). Ministrul Transporturilor, vicepremierul Sorin Grindeanu, președintele CJ Alin Tișe și directorul CNAIR, Cristian Pistol, nu au mai putut veni la Bistrița deoarece au sau sunt contacți Covid-19.

Primarul Bistriței, Ioan Turc, a spus că ”a venit și fericitul moment de semnare a acestor acorduri”: ”Am avut inițiativa de a semna acordul cu CNAIR pentru centura Bistriței pe modelul Oradea – Bolojan, văzând ce se întâmplă acolo. Bistrițenii așteaptă de cel puțin 20 de ani soluții pentru traficul care crește. Drumul rapid va fi un motor de dezvoltare pentru Bistrița, Beclean, Dej, pentru toate localitățile din proximitate. Vom colabora foarte bine pentru ca cele două deziderate să devină realitate cât mai curând. Să fie într-un ceas bun!”.

Președintele CJ Bistrița-Năsăud, Radu Moldovan, a afirmat că ”după o istorie zbuciumată a centurii Bistriței, în urma diascuțiilor am găsit o soluție care să nu mai creeze atâtea conflicte”: ”Sper ca într-un timp rezonabil documentațiile să fie gata, pentru ca apoi să găsim soluțiile de finanțare și să putem trece la etapa a doua, proiectare și execuție. Al doilea acord vizează drumul expres Cluj – Bistrița, știm situația infrastructurii, cât de mult a crescut traficul, am ajuns ca de la o oră și jumătate să facem cei 120 km între Bistrița și Cluj chiar și în trei ore și jumătate. Cu implicarea tuturor sunt convins că putem urgenta toate demersurile. Este nevoie vitală pentru dezvoltarea județului de aceste două mari investiții. Semnarea acestor două acorduri este un moment important”.

Președintele Camerei Deputaților, Marcel Ciolacu, a spus că ”este de lăudat” ce se întâmplă la Bistrița: ”Cam așa arată din punctul meu de vedere România normală, o administrație publică fără culoare politică. Acesta este un exemplu de bună practică faptul că ați reușit să demarați împreună aceste proiecte ambițioase. Trebuie să remarc decizia ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, a de a descentraliza aceste lucrări de infrastructură, de a le da autorităților locale, principalii beneficiari, care pot urmări mult mai bine stadiul proiectelor și le pot grăbi în execuție. Sunt 30 de ani de când vorbim de aceste mari lucrări de infrastructură, 30 de ani de când oamenii așteaptă de la noi o decizie politică îndrăzneață, să arătăm foarte clar unde este zona politică și unde este zona administrativă. Felicitări tuturor”.

Varianta de ocolire Bistrița este componentă a Lotului 2, Bistrița – Vatra Dornei, ca parte a interconectării aliniamentului Autostrăzii Nordului la municipiul Bistrița. Pentru Lotul 2 al Autostrăzii Nordului, Bistrița – Vatra Dornei, a fost semnat contractul de elaborare a studiului de fezabilitate, inclusiv a studiului geotehnic. Traseul propus pentru centura Bistriței este Sărata – Monariu – Budacu de Jos – Jelna – Livezile – nod rutier spre Rusu Bârgăului.

Potrivit acordului de colaborare, părțile convin să colaboreze pentru susținerea procesului de selecție a modului de interconectare a municipiului Bistrița la aliniamentul Autostrăzii Nordului (Lot 2, Bistrița – Vatra Dornei), a identificării eventualelor constrângeri la nivel local, a emiterii cu celeritate a avizelor și certificatelor de urbanism necesare, a facilitării accesului proiectantului care implementează contractul de prestări servicii de proiectare pentru Lotul 2 al Autostrăzii Nordului pentru realizarea studiilor de teren, precum și a oricăror alte activități necesare în scopul proiectului.

Proiectarea și implementarea proiectului se vor realiza în doua etape, după cum urmează: Etapa 1 – Etapa de proiectare, reprezentând elaborarea studiului de fezabilitate, care se va realiza de către CNAIR, și Etapa a 2-a – Implementarea secțiunii cuprinzând conexiunea cu municipiul Bistrița, care se va realiza de către unitățile administrativ-teritoriale implicate, în baza documentației tehnice elaborate în etapa 1 (studiul de fezabilitate) și care se va reglementa printr-un acord de parteneriat. Potrivit acordului, CNAIR se obligă să demareze întreaga activitate pentru obţinerea fondurilor europene necesare implementării etapei 1 în cadrul POIM 2014-2020 și să deruleze întregul proces necesar implementării etapei de proiectare a Autostrăzii Nordului.

Drumul expres Cluj – Dej – Bistrița este format din două sectoare de drum, respectiv drumul expres Dej – Bistrița, ca parte a aliniamentului Autostrăzii Nordului (lotul 1), și sectorul independent de drum expres Cluj – Dej. Potrivit acestui acord, părțile convin să colaboreze pentru susţinerea procesului de selecţie a modului de definire și conectare a aliniamentelor drumurilor expres Cluj – Dej și Dej – Bistriţa, a identificării eventualelor constrângeri la nivel local și judeţean, a emiterii cu celeritate a avizelor și certificatelor de urbanism necesare, a facilitării accesului proiectanţilor care vor implementa/implementează cele două contracte de prestări servicii de proiectare.

Proiectarea și implementarea proiectului se vor realiza în două etape: etapa 1 – de proiectare, reprezentând elaborarea studiului de fezabilitate, care se va realiza de către CNAIR, și etapa a 2-a – Implementarea secţiunii Cluj – Dej – Bistriţa, care se va realiza de către CJ BN, CJ Cluj și Primăria Bistrița, în baza documentaţiei tehnice elaborate în etapa 1 (studiul de fezabilitate) și care se va reglementa printr-un nou acord de parteneriat, finanțarea putându-se face prin Programul Operațional Transport 2021-2027.